K nejčastějším potížím během těhotenství patří vedle nevolnosti a zvracení také bolesti hlavy, které se projevují zejména v prvním trimestru. Jejich hlavní příčina souvisí s hormonálními změnami, které probíhají v těle těhotné ženy.

Nedostatek spánku i různorodé chutě

Stres, únava, nedostatek spánku, ale i hormonální změny. To jsou hlavní viníci toho, že jsou těhotné ženy tolik náchylné k migrénám. Častějšími bolestmi hlavy mohou během těhotenství trpět také ty ženy, které kvůli požehnanému stavu přestaly kouřit, anebo pít černou kávu.

Záchvaty migrén jsou ovlivněny i různorodými chutěmi těhulek. Konzumace některých druhů potravin totiž může být další příčinou častých bolestí hlavy, které dokážou spolu s ranními nevolnostmi, vysokým tlakem a zácpou pěkně znepříjemnit těhotenství. Těhotné ženy trpící migrénami by se proto měly vyhnout zvýšené konzumaci uzenin, některých druhů sýrů a kysaných mléčných výrobků, ale i tolik oblíbené čokolády.

Bolestem hlavy lze předcházet

Těhulky mohou migrénám předcházet. Stačí, když si dopřejí dostatečné množství spánku, budou pravidelně jíst, pít dostatečné množství tekutin a každý den si vyjdou na čerstvý vzduch. Od věci není ani profesionální masáž krku, šíje a zad.

Těhotné ženy by se také měly vyhýbat zakouřeným místnostem, dále by měly v bytě pravidelně větrat a dávat si pozor na to, aby nepobývaly v přetopených místnostech.

Co přináší těhulkám úlevu?

Během záchvatu migrény je dobré dodržovat dostatečný klidový režim a v průběhu dne vypít alespoň 2,5 až 3 litry tekutin, nejlépe neslazené, neperlivé vody. Při bolestech hlavy těhotným ženám pomáhá také teplý, oslazený čaj nebo i studený obklad na čelo.

Těhulky se mohou nepříjemné migrény rovněž zbavit za pomoci jednoduchého cviku. Stačí, když si sednou na židli, narovnají záda, uvolní ramena, ruce vloží do klína a poté se soustředí na cvičení, které se skládá z těchto úkonů:

Těhotná žena se nadechne, očima se podívá na strop s tím, že hlavu má ve vzpřímené pozici a nezaklání se. Takto vydrží deset sekund. Následně se očima podívá rovně před sebe, hlavu zasune co nejvíce dozadu za rovinu zad. V této poloze pak pomaličku přibližuje bradu ke svému krku a očima pohlédne na hrudník. Jestliže cvičí poctivě, měla by cítit tah v týle. Těhulka poté s výdechem uvolní hlavu směrem dolů, bradu opět lehce přiblíží ke krku a uvolní svalové napětí v týlu. Takto vydrží deset sekund.

Trpí-li těhotné ženy častými bolestmi hlavy, měly by výše uvedené cvičení opakovat alespoň čtyřikrát denně. Částečnou úlevu by měly pocítit zhruba za týden.

Pozor na tišící léky!

S ohledem na zdravý vývoj plodu lékaři v případě častých bolestí hlavy těhotným ženám nedoporučují podávání tišících léků. Přijatelným lékem tlumícím bolest hlavy je v období těhotenství spíše paralen, případně jiný lék, který obsahuje účinnou látku paracetamol. O jeho vhodnosti by se samozřejmě měla těhotná žena poradit se svým lékařem.