Co je cílem cvičení v těhotenství? V žádném případě se nejedná o zvyšování výkonnosti, ale o udržení optimální fyzické i psychické kondice ženského organismu. Zvláště pokud žena dříve aktivně sportovala či cvičila, nemusí přestat ani během těhotenství. Jakákoliv tělesná aktivita musí být ovšem schválena jejím ošetřujícím lékařem nebo porodníkem.

Návrat k původním tělesným proporcím

Vhodné cvičení pomáhá zvládnout zvýšené nároky na organismus v období těhotenství. Těhotná žena si díky cvičení udržuje svou fyzickou kondici a také dělá něco pro zdraví sebe sama i svého miminka. Pravidelná fyzická aktivita je navíc výborným pomocníkem, díky němuž se žena může po porodu snadněji vrátit ke svým původním tělesným proporcím, a shodit tak přebytečné kilogramy, které nabrala během těhotenství.

Lékaři upozorňují na to, že ženy by neměly cvičit během prvních týdnů těhotenství, ve dnech, kdy by jinak očekávaly menstruaci, nebo v případě, jsou-li nachlazené. Rovněž platí zásada, že jestliže těhotná žena po cvičení pocítí bolesti v podbřišku, tvrdnutí břicha, špinění či krvácení, měla by okamžitě vyhledat pomoc svého ošetřujícího lékaře.

Pozor na nevhodné sporty

Která fyzická aktivita je pro těhotné ženy ta pravá? Zejména těhotenská gymnastika provozovaná v pohodlí domova nebo na speciálních kurzech pro těhulky, turistika, plavání, protahování se na gymnastickém nafukovacím míči a procházka na čerstvém vzduchu. Těhotné ženy by se naopak měly pokusit vyhnout sportům, jako je jízda na koni, bruslení, lyžování, tenis, squash, aerobik nebo terénní běh, při nichž jim hrozí riziko poranění.

Jaké sporty jsou pro těhotné ženy naprosto vyloučené? Jedná se o ty aktivity, při nichž hrozí riziko těžkých zranění či pádů (např. horolezectví, seskok padákem a bungee jumping), riziko zhmoždění břišní dutiny (např. míčové hry), anebo zvýšení nitrobřišního tlaku (např. cvičení na nářadí a silové sporty).

Těhotenská gymnastika jako ideální tělesná aktivita

Ideální fyzickou aktivitou pro těhulky je těhotenská gymnastika, díky níž si žena může posílit některé svalové skupiny, nacvičit způsoby relaxace a dýchání a také se připravit k porodu. Přesněji řečeno, těhotenská gymnastika je formou speciálního tělocviku, který zpevňuje břišní svaly, posiluje svaly pánevního dna a navíc se je učí uvolňovat, vytváří návyk správného držení těla, zabraňuje vzniku křečových žil a plochých nohou a podporuje střevní peristaltiku těhotné ženy.

Tento typ těhotenského cvičení je organizován zpravidla v těhotenských poradnách, v porodnicích, ve fitness centrech nebo na rehabilitačních pracovištích s tím, že těhotné ženy na kurzy cvičení docházejí jedenkrát týdně. Kromě těhotenské gymnastiky tato centra pro těhotné ženy často otevírají také kurzy cvičení na gymnastických nafukovacích míčích.