Jak správně běhat

Začít běhat můžete v každém věku. Aby vám ale běh byl příjemný, vyžaduje správnou techniku, která zaručí, že nebudete přetěžovat svaly, šlachy a úpony. Obzvlášť člověk, který není na běh zvyklý, by měl začínat opatrně – zpočátku střídat běh a chůzi nebo jenom vyklusávat.

Běh je dále vhodné kombinovat s dalšími aktivitami, ideálně s posilovacími cviky, které vám zajistí silný střed těla, zpevní svaly na nohách a na rukách, a vy pak díky nim dosáhnete lepších běžeckých výkonů. Samotné běhání většinou k úspěchu nestačí a rozhodně vyžaduje správnou techniku, ať už pohybu nebo třeba také dýchání.

Správná technika běhu

jak správně běhatBěh by měl být intuitivní pohybovou aktivitou, jelikož na nohách se většina z nás pohybuje každý den. Správnou techniku můžete pilovat v rámci svých individuálních tréninků nebo i skupinově. Různá fitness centra dnes pořádají skupinové výběhy, kde si zaběháte ve více lidech a trenér vám pomůže s odstraněním vašich nedostatků.

Kde se naučit „správnému“ běhu?

Další možnost nabízejí také různá běžecká soustředění, kde se na výuku běžeckého stylu klade opravdu velký důraz. Správný běh totiž dokáže výrazně zlepšit vaše výkony, aniž byste musela nějak extrémně trénovat. Pokud naopak běháte špatně, pravděpodobně si brzy přivodíte nějaké běžecké zranění, které vás bude limitovat a vaše výkonnost půjde dolů, případně se vám běh zcela otráví.

Základ by měl tvořit tzv. přirozený běžecký styl. Ten je založený na práci celého těla. Záleží tedy na každém detailu – na postavení vaší hlavy, středu těla, práci rukou i nohou.

Držení těla při běhu

Mezi běžci se vedou četné diskuze o tom, zda je lepší došlapovat na patu nebo na špičku. Aktuálně převažuje názor, že první dotek nohy s povrchem by měl proběhnout na střed chodidla – spíše tedy na jeho přední část než na patu. Trup je při běhu v mírném náklonu, ale osa těla zůstává rovná (zapomeňte tedy na hrbení či prohýbání). Pánev je mírně předsazená.

Ruce by měly svírat pravý úhel. Při náročném běhu si nimi můžete výrazně pomoci. Ramena nedržte křečovitě, ale uvolněte je. Rozhodně je nijak nezvedejte, ale mějte je přirozeně spuštěná dolů. Hlava je vzpřímená a váš pohled směřuje dopředu (nikoliv dolů pod nohy).

Nezapomeňte dýchat

Správné dýchání výrazní ovlivní vaši běžeckou techniku. Nádech je vhodné provádět nosem nebo nosem a ústy zároveň (samotné dýchání nosem je náročnější a vyžaduje praxi, než se jej pořádně naučíte). Výdech může být rovněž nosem nebo i ústy. Dýcháním tělo zásobujete nezbytným kyslíkem a bez správného okysličení rozhodně nepoběžíte tak rychle, jak si představujete. Dýchání by vždy mělo být hluboké, nikoliv mělké. Jestliže budete dýchat intenzivně, zvětšíte kapacitu svých plic.

Správně běhat se nenaučíte za jedno odpoledne. Běh jako kterákoliv jiná aktivita vyžaduje dostatek tréninku, při němž si osvojíte správné pohybové vzorce.

Zanechte odpověď