Jak začít běhat

Běhání stále více získává na oblibě. Děje se tak především proto, že se jedná o skvělý způsob, jak si vybudovat fyzickou kondici, zbavit se přebytečných kilogramů tuku a naopak získat svalovou hmotu. Jelikož běh se dá provozovat venku téměř za každého počasí a zpočátku vám na něj stačí pouze kvalitní pár bot, tak se tato aktivita pojí opravdu jenom s minimálními náklady.

Běhat můžete začít v každému věku a ani nezáleží na vaší aktuální fyzické zdatnosti. Důležitá je jenom hmotnost – jestliže trpíte výraznou nadváhou až obezitou, je lepší nejprve shodit kilogramy chůzí, cyklistikou či plaváním, a až pak se rozhoupat k běhu.

Najděte správnou motivaci

jak začít běhatNení ani tak těžké začít běhat jako pak u běhání setrvat. Běh vás musí bavit a musíte v něm nalézt závislost. Pak už se jedná o opakující rituál a vaše hlava vám nedovolí vynechat ani jeden naplánovaný trénink, jelikož byste se cítila špatně.

Důležité je také najít správnou motivaci. Ať už se jedná o hubnutí, tvarování postavy nebo zlepšení fyzičky, vaše motivace je velmi důležitá. Časem pak například zjistíte, že díky běhu máte výrazně větší energetický výdej a můžete si pak dopřát i více jídla.

Pomůže parťák nebo parťačka

Mnoho lidí není schopných vydržet u fyzické aktivity z důvodu, že je samotné nebaví. Ne každý z nás je totiž milovníkem individuálních disciplín a někdo naopak raději vyznává skupinové sporty. Pokud i vy patříte mezi typy lidí, které sportování samotné nebaví, přemluvte k běhání někoho dalšího ze svého okolí.

Může to být vaše kamarádka či kamarád, přítel nebo třeba manžel. Něco do sebe má také běhání se psem, který rovněž může být vynikajícím motivátorem. Nikdy však nehledejte výmluvy. Nemusíte totiž hltat desítky kilometrů týdně, zpočátku stačí opravdu jen vyběhnout a takový trénink může trvat jen několik málo minut vašeho času.

Sestavte si tréninkový plán

Běhat byste měli plánovaně. Pokud začínáte, tak vám bohatě postačí 3 až 4 tréninky týdně. Jestliže běh chcete kombinovat i s dalšími fyzickými aktivitami (plavání, fitness), tak můžete zpočátku běhat třeba jednom dvakrát za týden. I to bude pro zlepšení vaší kondice dostačující a určitě lepší, než když byste ležela doma na gauči.

I jako úplný začátečník si sestavte tréninkový plán. Nebude v něm ale, že máte uběhnout 10 km za 1 hodinu, ale v jakých intervalech střídat chůzi, pomalý běh a běh. Ideální je začít třeba na 5 minutách chůze a 1 minutě pomalého běhu a hodnoty běhu pomalu navyšovat, chůzi naopak zase snižovat.

Přibližně po osmi týdnech takového tréninku, když budete běhat třikrát týdně, byste měla být schopná uběhnout 5 km souvisle za půl hodiny. V následujících týdnech se můžete pustit do dalších náročnějších běžeckých tréninků, které vám jistě přinesou více radosti.

Odměňte se

Pokud u běhu vydržíte nebo ještě lépe s ním dosáhnete kýžených výsledků, nezapomeňte se odměnit. Za odměnu si můžete dopřát dobré jídlo nebo si koupit něco pěkného na sebe (a třeba i na běhání, pokud se běh začíná stávat vaší závislostí).

1 komentář

Zanechte odpověď