Jaký olej na fritování

Ačkoli všichni samozřejmě víme, že smažení není zrovna nejzdravější úprava pokrmů, přesto si ho někdy neodpustíme. Dostaneme chuť na řízek s hranolkami, na bramboráky… Pokud nemáme čas nebo se nám nechce všechno smažit postupně na pánvi, můžeme vytáhnout fritézu. Ale pozor – o oleji nebo tuku ve fritéze musíme trochu přemýšlet. Zde je pár zásad týkajících se fritování:

  • Fritovat můžeme na oleji nebo na ztuženém tuku, který jsme předtím nakrájeli na kousky.
  • Více druhů oleje a tuků by se nemělo míchat.
  • Podle odborníků by teplota ve fritéze neměla překročit 175 stupňů, aby nevznikalo příliš mnoho škodlivých látek. Jejich vzniku se při smažení či fritování nevyhneme, nicméně nižší teplota (právě 175 stupňů) jejich množství sníží.
  • Pokud je teplota nižší než ta, při které chceme fritovat, jídlo zatím do fritézy nevkládáme. Nasáklo by tukem. Fritovat začneme až tehdy, když je olej zahřátý na předepsanou teplotu.
  • Nefritujeme jídlo příliš dlouho. Bramboráky, hranolky a další vytahujeme, když jsou zlatohnědé. Příliš hnědá už je špatně.
  • Olej nebo tuk je nejlepší vyměnit po každém fritování, jinak se v něm budou přepalovat částečky jídla a další nečistoty.
  • A jaký je nejvhodnější olej na smažení a fritování? Řepkový. Rozhodujeme se totiž podle tepelné stability, tedy bodu, kdy už se olej začíná přepalovat, a podílu tělu prospěšných nenasycených mastných kyselin. Řepkový olej se začíná přepalovat až ve 240 stupních, a má největší podíl mono nenasycených mastných kyselin.
  • Použít můžeme také rýžový olej (tepelná stabilita 210 stupňů) či olivový olej z pokrutin (dá se použít také olivový olej extra virgin, ale je na smažení zbytečně drahý). Slunečnicový olej není příliš zdravý. Na delší smažení je vhodné sádlo, obsahuje ale velké množství nasycených tuků. Naopak máslo není vhodné, rychle se přepaluje. Dá se použít jen na rychlé osmahnutí ryb.

Zanechte odpověď