Lněné semínko v těhotenství

Příznivé účinky lněného semínka v těhotenství jsou známy už několik tisíc let. První zmínky o něm najdeme už v textech velkého řeckého lékaře Hippokrata, který doporučoval len také k léčbě zácpy nebo při bolestech břicha. Těhotné ženy obvykle užívají lněné semínko od 35. týdne těhotenství.

Jen málo potravin se může pochlubit tak skvělými výživovými vlastnostmi jako lněné semínko. Kromě hodnotných rostlinných bílkovin obsahuje také značnou zásobu nenasycených esenciálních mastných kyselin (omega-3) a důležitých vitamínů a minerálů. Jmenujme hlavně vitamíny skupiny B, E a A a také fosfor, mangan, draslík, sodík, zinek a vápník. Příznivé účinky na zažívání vděčíme hlavně vláknině a fytoestrogenům.

Lněné semínko v těhotenství

Podle vědeckých výzkumů by měl dospělý člověk sníst denně asi dvě lžičky lněného semínka v libovolné formě (nejlépe zasyrova), v poslední třetině těhotenství je doporučeno toto množství zvýšit zhruba dvojnásobně. Lněné semínko dokáže ulevit od nepříjemné zácpy a nadýmání, a dokonce ulehčit porod. Obsažené látky pomáhají dostatečnému uvolnění svalů pánevního dna a produkci vláčnějšího poševního hlenu. Prvorodičky by měly s užíváním začít ve 35. týdnu těhotenství, vícenásobné maminky pak zhruba o dva týdny dříve (vzhledem k pravděpodobně dřívějšímu datu porodu).

Semínko lze jíst prakticky v jakékoliv podobě. Nejjednodušší formou konzumace je obyčejné rozžvýkání – což ovšem není nejlahodnější. Celé semínko zase projde organismem prakticky beze změn a tudíž také bez příznivých účinků. Pomleté lněné semínko je možné přidat do jogurtu, pomazánky nebo třeba polévky. Příjemnou změnou může být čas od času i lehké opražení na suché pánvi. Některým ženám chutná více čaj uvařený z jedné lžičky semínek a šálku vody (čas louhování asi čtvrt hodiny). Čaj skvěle chutná s medem nebo cukrem a nejstravitelnější bývá ještě teplý. Studený nálev (stejně množství semínka se nechá louhovat přes noc) lze zase použít k nastavení polévky nebo ovocného koktejlu. Méně známou variantou je použití lněného oleje (1 lžíce denně) ve studené kuchyni – hlavně v zeleninových salátech (mimochodem olej z lněného semínka také výborně hojí popáleniny).

Kromě postupné přípravy k porodu pomáhá lněné semínko v těhotenství také proti pálení žáhy či pocitu tlaku a plnosti. Sliz ulpívající na sliznicích až po dobu tří hodin poskytuje trávicímu systému potřebný čas na obnovu ochranných vrstev. Minerální látky a vitamíny pak bojují proti nechutenství, bolestem břicha a křečím střev. Vedlejší účinky nebyly nikdy zaznamenány, takže lněné semínko lze bez obav užívat také po dobu šestinedělí či kojení.

Lněné semínko je vždy nutné umlít (upražit apod.) až těsně před samotnou konzumací. Jinak dochází k citelné ztrátě vitamínů a v případě tepelně upraveného semínka také k tvorbě zdraví nebezpečných (hlavně karcinogenních) látek. Je vhodně proto zvážit nákup ručního mlýnku nebo kvalitního hmoždíře.

Zanechte odpověď