Používat řepkový nebo slunečnicový olej?

Rozhodnout se, jaké oleje budeme používat, je docela složité. Jako dnes prakticky u všeho, najdeme i u olejů spoustu různých protichůdných názorů na to, který je nejlepší a nejzdravější. A to i od odborníků. Na jedné webové stránce se dozvíte, jaká panuje kolem řepkového oleje hnusná lobby a jak je jeho používání nezdravé, na jiné se odborníci mohou přetrhnout s jeho chválením. Někde doporučují oleje střídat, někde najít ten správný. Pak si vyberte. To, co podle vás nejlépe odpovídá pravdě.

Smažení – Co se týče teplé kuchyně, Češi na oleji často smaží. Pokud se zamýšlíte nad svým zdravím, nejlepší by asi bylo nesmažit vůbec. Jestli se této úpravy pokrmů nicméně nechcete vzdát, koukněte se na bod zakouření jednotlivých olejů (či také másla a sádla). Bod zakouření znamená, že při jeho překročení se olej už začíná přepalovat a vznikají škodlivé látky. Řepkový olej se přepaluje při 240 °C, slunečnicový při 180 °C. Plyne z toho tedy, že na smažení je řepkový olej vhodnější. Můžete však použít také olivový olej, rýžový olej nebo sádlo.

Studená kuchyně – Rostlinné oleje podle způsobu výroby dělíme na rafinované, které jsou chuťově i pachově neutrální a trvanlivější, a za studena lisované, které jsou vyrobeny šetrnějším způsobem, uchovávají si své aroma a jsou bohaté na vitaminy a minerální látky. Do salátů se tedy určitě bude hodit spíš olej lisovaný za studena. Pořiďte si proto řepkový nebo slunečnicový olej vyrobený touto úpravou, nebo olivový olej extra panenský, pokud vám chutná.

Co se týče dalších aspektů, jako obsahu různých mastných kyselin, vychází z něj většinou řepkový olej jako zdravější než olej slunečnicový. Oba oleje ale mají své prospěšné látky. Spíš se tedy zaměřte na kvalitu kupovaného oleje než velké množství rafinovaného oleje s nízkou cenou.

Zanechte odpověď