Období klimakteria, nebo-li tak zvaného přechodu, nastává u žen ve věku mezi 38 až 55 lety. U některých se pak přechod projevuje specifickými způsoby, mezi něž patří návaly horka, pocení, poruchy spánku, podrážděnost, deprese, bolesti hlavy a podobně.

Přechod u žen není nemoc

Klimakterium není ani stav, ani nemoc. Je to období života ženy, kterému se česky výstižně říká přechod. Tedy přechod z jedné životní etapy – z doby, kdy je plodná, může otěhotnět, do druhé, kdy už nemá svoji reprodukční schopnost. Jde o období fyziologické. Není to nemoc ani nic nenormálního.

Za nemoc bývá považováno, protože je často provázeno příznaky (a to až u dvou třetin žen), které se běžně v jejich životě nevyskytují. Jsou provázány s určitou hormonální situací, s hormonálními změnami, které potom ve svém obraze mohou dělat dojem nemoci. Jde o známé návaly horka, psychické potíže a další problémy jako závratě, brnění rukou a nohou, zažívací potíže, bolesti hlavy. Je jich značné množství a dohromady se jim říká klimakterický syndrom - nemocí jsou vlastně až potíže vyplývající z nedostatku hormonů, nikoliv vlastní přechod.

Přechod provází změna psychiky

Psychické změny jsou poměrně častým příznakem klimakterického syndromu. Může to být dokonce první příznak, který se objevuje ještě v době, kdy žena má pravidelnou menstruaci. Potíže jsou nejrůznějšího druhu. Od depresivních a úzkostlivých stavů až po určitou předrážděnost. Psychické poruchy se vyskytují často a lze je poměrně snadno odstranit hormonální estrogenní léčbou.

Jak „přežít“ přechod?

  • V období přechodu je důležitý také dostatek klidného, posilujícího spánku. Rovněž během dne by si ženy měly dopřát odpočinku, a to i za cenu, že nechají čekat zdánlivě neodkladnou práci.
  • Nejúčinnějším způsobem boje proti většině potíží spojených s přechodem je rozumná životospráva, ve které významné místo patří pohybu. Prospěšné je zejména plavání, mírní vydatně návaly a noční pocení.
  • Nutné je hlídat si důsledně spotřebu vápníku, jehož denní doporučená dávka je 1200 mg. Přibližně polovinu tohoto množství obsahuje například půllitr mléka. Přidáme-li k tomu ještě kousek sýra, jogurt a tvaroh, požadavek je splněn. Vybírat bychom ovšem měli takové výrobky, které obsahují málo tuku a jsou proto energeticky nenáročné. Jinak pochopitelně hrozí přibývání na váze.
  • Na zmírnění nepříjemných návalů doporučují někteří lékaři a léčitelé užívat vnitřně propolisovou tinkturu, a sice dvakrát denně po dvaceti kapkách. Nejprve je však třeba udělat zkoušku na případnou alergii: Kousek vnitřní strany zápěstí potřeme tinkturou, a když do čtyřiadvaceti hodin kůže nezčervená, můžeme přípravek užívat.