Každá těhotná žena snáší své těhotenství jinak. Jestliže některá v prvních měsících těhotenství téměř nepřibere na váze, protože zvrací každý den i několikrát a navaluje se jí už při pouhém pohledu na ledničku, jiná přibere už za několik týdnů i deset kilo. Jaká je hranice správného přibírání v těhotenství? A kolik běžně žena za těhotenství přibere?

Těhotná může i hubnout

Zkušenosti maminek jsou opravdu různorodé. Některé vzpomínají, že v prvních měsících těhotenství dokonce zhubly. „Nemohla jsem pozřít ani sousto, ze všeho se mi dělalo na zvracení. Nejen ráno, ale stále. Polévky jsem snědla tak tři lžice, druhého nídla skutečně jen minimum. Za první tři měsíce jsem zhubla pět kilogramů,“ vzpomíná jedna z nich. Takový případ může mít i docela dobrý následek. „Za další tři měsice těhotenství jsem těch pět kilo nabrala zpět, protože mi bylo čím dál líp. Úplně dobře mi začalo být asi v sedmém měsíci. Tehdy jsem začala normálně jíst a přibrala jsem ještě čtyři kila. Celkem to bylo za celé těhotenství devět kilogramů, takže jsem normální váhu měla okamžetě po porodu,“ vzpomíná.

Přibírání v těhotenství jako sklon

Některé maminky takové „štěstí“ nemají. I když nejí mnoho a snaží se stravovat zdravě, rapidní přibírání v těhotenství nedokážou zastavit. Není výjimka, že ve 22. týdnu těhotenství už váží o deset kilo víc. Co potom? Příroda prostě někomu „dopřeje“ snadné přibírání na váze jako celoživotní sklon. Těhotenství bývá někdy startovním můstekem k následné obezitě.

Jaké je optimim přibírání těhotenství?

Za normální či běžné přibírání na váze v těhotenství je považováno jedenáct až patnáct kilogramů. V prvním trimestru by to mělo být jeden až dva kilogramy, ve druhém trimestru čtyři až šest, ve třetím trimestru tři až pět kilogramů. Největší přibírání na váze bývá obvykle v osmém měsíci těhotenství.
O kolik se ovšm pohne ručička na váze, to je skutečně individuální. Někdo přibere 20 kilo a ani nemrkne, někdo jen osm – a přesto porodí „zdatné“ mimino. Pokud ovšem je vaše přibírání na váze skutečně rapidní, je třeba se poradit s vaším lékařem. Do jídelníčku bude třeba zařadit více ovoce a zeleniny, než polotovarů a narychlo připravených sendvičů. I když jste „samodruhá“, neznamená to, že musíte jíst za dva.

Co kolik váží v těhotenství

Plod: 3,5 kg
Placenta: 0,7 kg
Plodová voda: 0,8 kg
Zvětšená děloha: 1,0 kg
Zvětšená prsa: 0,4 – 0,8 kg
Nárůst objemu krve: 2,2 kg
Tekutiny ve tkáních: 1,5 – 2,0 kg
Zásoby tuku: 3,5 kg
_______________________________
Celkem: 13,6-14,5 kg

Pamatujte

V období těhotenství může matka ovlivnit sklony k obezitě jak u sebe, tak u dítěte. Každopádně bychom měli upustit od mýtů našich babiček , že matka by měla jíst za dva a dopřávat si bezuzdně všechny dobroty. Tuk, který matka spotřebovává, se ukládá i v těle dítěte. Neodolatelnou chuť na sladké zažeňte ovocem a zeleninou, stravu doplňte o celozrnné a tmavé pečivo. Kombinujte polotučné a nízkotučné mléčné výrobky, ale hlavně se vyvarujte vysoké konzumace uzenin. Brzy po porodu by se pak matka měla pozvolna věnovat nějaké fyzické aktivitě.