V těhotenství potřebuje nastávající maminka větší množství některých vitamínů a minerálů důležitých pro správný vývoj nenarozeného dítěte. Nejlepší je dodat tělu tyto potřebné látky v přirozené formě, ale pokud to z nějakého důvodu není možné, lze v lékárnách zakoupit speciální vitamíny pro těhotné ženy.

Křeče, chudokrevnost, vývojové vady, předčasný porod nebo problémy s porodem… to všechno a ještě mnohem víc může způsobovat nedostatek některého z vitamínů či minerálů v organismu těhotné ženy. Podívejme se proto, které z nich jsou v těhotenství důležité a proč.

Vitamíny pro těhotné – vitamíny skupiny B a kyselina listová

Vitamíny skupiny B

Tyto vitamíny se velkou měrou podílí na správném zpracování tuků, cukrů a bílkovin, podporují krvetvorbu a růst tkání. Najdeme je především v másle, mandlích nebo sójových výrobcích.

Kyselina listová

Kyselina listová patří do skupiny vitamínů B. Její nedostatek může způsobit chudokrevnost, potrat plodu nebo problémy s vývojovými vadami.V době kojení navíc podporuje tvorbu mléka. Kyselinu listovou, jak už název napovídá, najdeme nejčastěji v zelené listové zelenině.

Vitamíny pro těhotné – vitamín C a železo

Vitamín C

Vitamín C je důležitý pro krvetvorbu, růst tkání a kostní hmoty. Podporuje správný vývoj zubů a zlepšuje vstřebávání železa. Vitamín C lze nalézt například v čerstvém ovoci, bramborách nebo v plodech šípku.

Železo

Hladina železa se v krvi těhotné sleduje velmi pečlivě. Nedostatek železa způsobuje chudokrevnost, která může vést k nedostatečné výživě plodu. Železo obsahují zejména zvířecí vnitřnosti, špenát nebo ořechy.

Vitamíny pro těhotné – jód a vápník

Jód

Jód je velmi důležitý pro správnou činnost štítné žlázy a také pro správný fyzický i duševní růst dítěte. Jeho nejhodnotnějším zdrojem jsou mořské ryby, které by těhotná žena měla jíst 2-3x týdně. Nebezpečné jsou ale druhy, ve kterých se s oblibou ukládá rtuť. Patří mezi ně žralok, mečoun, ale i tolik oblíbená makrela.

Vápník

Rostoucí plod potřebuje vápník pro správný vývoj kostí a zubů. Jestliže má těhotná žena vápníku nedostatek, dochází k jeho vyplavování z kostí. To může později způsobit problémy s osteoporózou a zvýšenou kazivost zubů. Potřebu vápníku velmi dobře pokryje konzumace mléka a mléčných výrobků (ne tavených sýrů) v množství asi 550 g denně.

Vitamíny pro těhotné – hořčík a zinek

Hořčík

Vitamíny pro těhotné by měly obsahovat i větší množství hořčíku. Ten pomáhá správnému růstu plodu a snižuje riziko křečí a předčasného porodu. Hořčík je hojně zastoupený např. v mandlích a jiných ořeších, luštěninách, banánech nebo meruňkách.

Zinek

Pro správný růst plodu a vývoj kostí a vnitřních orgánů je velmi důležitý také zinek. Velké množství zinku obsahuje například hovězí a vepřové maso, vejce nebo plody moře.

Umělé vitamíny pro těhotné

Nutriční přípravky pro těhotné ženy jsou dnes velmi oblíbené a jejich prodej v lékárně stoupá. Před nákupem tohoto výrobku by si ale žena měla ověřit některé skutečnosti:

  • zda jde o vitamíny určené pro těhotné
  • zda neobsahuje vitamín A (nadbytek tohoto vitamínu způsobuje těžké poškození plodu)
  • zda obsahuje dostatečné množství kyseliny listové (cca 1,0 mg)
  • zda obsahuje dostatečné množství železa (20 mg)
  • zda obsahuje jód
  • zda obsahuje vápník a hořčík

Vitamíny pro těhotné je nutné vždy užívat podle návodu. Nadměrný přísun některých vitamínů může být nebezpečný. Čtyři týdny před porodem je dobré preparát vysadit, nebo zvolit jiný bez obsahu hořčíku. Hořčík může způsobovat problémy při porodu.

Přečtěte si také článek jídelníček v těhotenství.