Příprava na blížící se porod

Očekávání příchodu dítěte na svět může být nejkrásnějším obdobím v životě ženy. Často však těhotenství provázejí fyzické potíže i přehnané obavy z blížícího se porodu.

Dobrá kondice usnadní porod

Svou kondici mohou skoro všechny nastávající maminky i během těhotenství zlepšovat, a to prakticky až do posledních týdnů před porodem. Každá žena, které její gynekolog potvrdí těhotenství, by měla navštívit některé ze specializovaných center pro nastávající maminky. Zde jí po důkladném vyšetření doporučí vhodný způsob tělocviku, který bude prospívat jejímu zdravotnímu stavu po celou dobu těhotenství.

Tělesná příprava na porod, lékařem povolená, je v dnešní době již skoro samozřejmostí. Nejedná se ovšem o fyzicky vyčerpávající cvičení a tréninky, cviky pro těhotné ženy jsou založeny na relaxačních metodách s prvky jógy, posilování svalů břicha, stehen, zad a zpevňování pánevního dna. Důležitá je pravidelnost cvičení.

Příprava na blížící se porod

V prvních měsících zpravidla bývá prenatální tělocvik zaměřen na posilování svalstva páteře a svaloviny malé pánve. Cvičitelka se potom postupně zaměřuje i na posílení břišní stěny s ohledem na blížící se porod.

Zatímco v prvních měsících je přítomnost partnera na cvičení zbytečná, v posledních týdnech by se měl tohoto cvičení sám aktivně účastnit – zvláště pokud předpokládá svoji účast při porodu.

Cviky jsou voleny tak, aby se jednotlivé svalové skupiny postupně připravily na změny postavy a odlišnou fyzickou zátěž. Z pomůcek jsou nejčastěji používány velké gumové míče. Ženy trénují vhodnou relaxační polohu jak v těhotenství, tak i při porodu. Mnohé maminky, zvláště v posledních týdnech těhotenství, si pochvalují masáž podél páteře.

I psychika hraje důležitou roli

Ženy mají možnost navštěvovat hodiny prenatálního tělocviku i plavání pro těhotné. Plavání je ostatně nesmírně prospěšným a uvolňujícím sportem, který rovnoměrně posiluje všechny tělesné partie. Hodiny tak zvaného „těhobiku“, jak bývá prenatrální tělocvik někdy nazýván, pomáhají získat lepší fyzickou kondici. Jejich součástí bývají i přednášky týkající se těhotenství a porodu. Kontakt s dalšími těhotnými ženami navíc zmírňuje obavy ze samotného blížícího se porodu. V naší republice zatím není příliš obvyklé rodit alternativními způsoby (například v dřepu nebo v kleče). Pokud se však na některém z těchto, pro ženu při bezproblémovém porodu pohodlnějším, způsobu domluvíte s lékařem, je lepší absolvovat několik hodin prenatálního tělocviku a tyto pozice předem nacvičit.

Zanechte odpověď