Otázka, co má umět předškolák před zápisem a pak nástupem do první třídy, některé rodiče trápí. Jen málokdo nechá své dítě růst „jako dříví v lese“ s odkazem, že co má umět a znát, škola ho naučí. I když není třeba, aby rodina „předháněla“ školu, existuje určité penzum dovedností, znalostí a schopností, které by předškolák měl mít zvládnuty.
Předškolák musí umět mluvit
Pedagogové se shodují, že nejdůležitější pro předškoláka je řečový rozvoj. Podle pedagogů se malá slovní zásoba z předškolního věku „pronásleduje“ člověka i v dospělosti.
- Řeč by měla být bez závad s bohatou tak zvanou výřečností.
- Budoucí prvňáček by měl správně vyslovovat všechny hlásky. Patlá-li dítě před vstupem do první třídy ještě více hlásek, je doporučováno navštívit po poradě s dětským lékařem logopeda.
- Velký význam je přikládán také bohaté slovní zásobě a schopnosti vyjádřit slovy vlastní myšlenky.
- Rodičům je doporučováno co nejvíc s dítětem mluvit, nechat si od něj vyprávět, co zažilo.
- Je třeba seznamovat ho s novými pojmy, ale rovněž jim vypravovat o práci, zálibách a dějích kolem něj.
- Předškoláka by rodina měla uvádět do světa přírody, umění a knih.
Nácvik trpělivosti
S rozvojem řeči úzce souvisí rozvoj myšlení. Stále platí: Jak kdo mluví, tak také myslí, jak kdo myslí, tak také jedná.
Při výchově předškoláka, a to zejména v době, která se již blíží nástupu do školy, bychom měli věnovat velkou pozornost také rozvoji trpělivosti a schopnosti soustředit se. Naučíme-li ratolest soustředěně naslouchat pohádkám či povídkám, budeme-li u nich rozvíjet trpělivost při hrách či jiných činnostech, uděláme pro ně opravdu mnoho. Šestileté dítě dokáže soustředěně pracovat asi patnáct minut. Naučíme-li však dítě soustředit se na práci, dokáže onu patnáctiminutovou hranici úspěšně prodlužovat. Bude-li dítě ve škole soustředěné, nebude chybovat a bude jej práce bavit.
Rukodělná činnost předškoláka
Předškoláci by měli být vedeni k tomu, aby často kreslili, malovali, modelovali, omalovávali, vymalovávali, stříhali, vystřihovali, lepili a slepovali. Je vhodné, aby si předškolní děti často hrály se stavebnicemi, korálky, knoflíky. a cvičily jemnou motoriku.
Obratnost ruky je v předškolní přípravě záležitostí zásadního charakteru. Naučme děti držet správně tužku a buďme v tom důslední. Dětem dáváme na kreslení jen měkké tužky, nejlépe trojhranné, dále voskovky a silné trojhranné pastelky.
Máme-li doma leváka, každopádně jej nebudeme přecvičovat na pravou ruku. Napáchali bychom mnohem více škody než užitku.
Sociální návyky předškoláka
U předškoláka je pokládáno za samozřejmost vypěstování hygienických návyků a návyků zdvořilého chování.
- Sám se obléká, svléká, přezouvá, zavazuje si tkaničky.
- Myje si ruce, čistí zuby.
- Zdraví, umí požádat, poděkovat, představit se plným jménem.
- Zná název čtvrti nebo ulice, kde bydlí a jména rodičů a prarodičů.
- Běžně jí celým příborem.
- Předškolák musí mít určitý denní režim a své každodenní povinnosti související s provozem domácnosti (vynesení koše, pomoc s nádobím, úklid hraček a podobně).
- Dítě by mělo mít doma připravený také svůj koutek, kde se bude učit, hrát si, malovat.
Učit číst a počítat?
Není třeba, aby rodiče předem učili dítě číst, psát a počítat. Bude-li však dítě zvídavé a bude se ptát na písmenka, vždycky na otázku odpovězme. Stejně tak můžeme s dětmi počítat, kolik jablíček dává do košíku, kolik má prstíků na ruce. Děti zpravidla od pěti let umí počítat do pěti, čtou čísla na autech, poznávají jejich značky a touto dovedností se chlubí.