Grilovaná zelenina v troubě

Zdravá zelenina nemusí být jen ta syrová. Existují i šetrné tepelné úpravy, které zeleninu nepřipraví o její křupavost ani obsah cenných minerálních látek a vitamínů. Jedním z nich je grilování.

Grilování není třeba provozovat jen venku na ohništi s rozpáleným dřevem. Velmi dobře ho zvládne i vaše domácí troubě. Stačí kousky zeleniny rozložit na pečicí papír a upéct je při teplotě přibližně 200°C. Stačí i čtvrt hodinky a výsledek vás mile překvapí. Pokud použijte systém dvou pater, při kterém dáte do spodní, méně hřející části trouby, tu tvrdší zeleninu a nad ni tu měkčí, upečete tak mnohem více jídla najednou. Po upečení měkké zeleniny si na ní můžete začít pochutnávat a mezitím bude hotová i ta tvrdá.

Grilovaná zelenina v troubě – jak na to

Budete potřebovat:
2 lilky
1 papriku
dva trsy cherry rajčátek
dvě velké cibule
2 lžíce olivového oleje
1 lžíce sušeného oregana

Lilky omyjte a rozkrojte napůl. Papriku zbavte jadérek nakrájejte na 6-8 proužků. Cherry rajčátka (nejlépe na stopkách) omyjte a ponechte vcelku. Cibuli nakrájejte asi na 1 centimetr silná kolečka.

Vše rozložte na plech pokrytý pečicím papírem nejlépe tak, aby se zelenina co nejméně překrývala. Můžete ji uspořádat do skupinek podle druhu nebo všechny kousky promísit a nechat jednotlivé chutě a vůně splynout. Vše posypte oreganem a zakapejte olivovým olejem. Místo oregana můžete použít také sušený tymián nebo třeba jen pepř.

A teď grilujte. Podle toho, jak vaše troubě peče, bude na přípravu hotové pokrmu potřeba 10-20 minut. Jinými slovy, až povrch zeleniny lehce zhnědne a olivový olej se docela vsákne je grilovaná zelenina v troubě hotová.

Kterou zeleninu používat na grilování?

Dá se říct, že prakticky jakoukoliv. Kromě výše zmíněných může jít i o cuketu, patizon, dýni, česnek apod. Pamatujte na to, že zelenina má po ugrilování vždycky trochu jinou chuť než ta čerstvě utržená. Nikdy nešetřete cibulí, umí celý pokrm provonět a navíc obsahuje spoustu užitečných a léčivých látek, které se pečením v troubě ničí jen minimálně. Po tepelné úpravě se téměř zcela zbaví své charakteristické vůně i štiplavosti a často ji tak mohou jíst i děti.

Grilovaná rajčata zase svou chutí připomínají spíše rajčatový protlak, což není na závadu. A z tepelně upravených rajčat navíc umí tělo zužitkovat mnohem více prospěšných látek. Grilovaná dýně hokkaidó se zase skvěle hodí, pokud se zrovna snažíte zhubnout. Betakaroten a množství fytochemikálií pomáhají při ochraně zdraví. Je to taková zeleninová vitamínová bomba.

Dobrou zprávou také je, že připálenou grilovanou zeleninu nemusíte hned vyhazovat. Stačí pouze okrájet ty více připečené části. Netvoří se v ní totiž (na rozdíl od masa) škodlivé rakovinotvorné látky. Její chuť ale může mít výrazný kouřový podtón.

Zanechte odpověď