Youtuberem, tedy člověkem, který vytváří a vkládá na server YouTube videa, se může stát v podstatě každý. Stačí zvládnout technickou stránku věci. Stát se ovšem úspěšným youtuberem, to už vyžaduje víc. A není to otázka náhody nebo nějakého štěstí. Stát se úspěšným youtuberem vyžaduje nejen invenci, ale hlavně hodiny práce, která – jakkoliv se v konečném výsledku zdá být lehká a zábavná – vyžaduje píli a poctivost. Jako kterákoliv jiná dobře odvedená práce. Youtuber ovšem potřebuje k úspěchu ještě víc.
Youtuber: Diváky musíš přesvědčit sám
Youtuber je slovo, které v celosvětovém slovníku přibylo až po roce 2005, kdy byl založen YouTube, největší internetový server pro sdílení videosouborů. Masového rozšíření se dočkal rok poté, kdy server koupila společnost Google. Největším “fórem” serveru YouTube není ani tak možnost shlédnout videa, ale hlavně nahrát vlastní. A ta cizí sdílet, komentovat, hodnotit…
Jestliže byl zpočátku zájem především o oficiální videa (hlavně hudební), televizní klipy či trailery k filmům, postupně se zájem diváků i uživatelů začal soustředit na originální videoblogy (vlogy), instruktážní videa a jiné žánry. Začalo přibývat autorů originálních videí a z počáteční zábavy se stal někdy i docela dobrý obchod.
- Pokud bylo vložené video natolik sledované, respektive navštěvované, že se stalo dobrým nosičem internetové reklamy. Což samozřejmě není nic špatného, právě naopak. Funguje tady totiž stále “spravedlnost” vůči divákovi: ať autor za vloženého videa inkasuje, divákovi to může být jedno, protože YouTube je stále zdarma. Záleží pouze na invenci youtubera, aby svými videi zaujal, aby byla hojně navstěvovaní – a tak.
Jak se stát youtuberem
Aby se člověk stal úspěšným youtuberem:
- musí mít vybavení na tvorbu a střih videa;
- musí znát zásady a techniku střihu videa;
- musí umět pracovat se zvukem videa,
- video komprimovat a umístit na server.
To je technická stránka věci, vlastně to základní minimum. Dalším předpokladem je koncepce a záměr tvorby:
- jaké tématice se chce ve své práci věnovat (jedno dvě videa nestačí),
- a pak – jaké cílové skupině budou videa určena.
Youtuber myslí na diváky a nesmí ustrnout
- V mezích cíleného zaměření musí dobrý youtuber sledovat aktuální dění, a to v jak v Česku, tak v celém světě.
- Dobrý youtuber také musí být v obraze, co se týká práce jiných youtuberů. Ne proto, aby je kopíroval, ale aby znal směry, trendy, žánry, styly.
- Yotuber také musí znát legislativní opatření, která se vztahují především k autorským právům autorů jiných děl, které by chtěl případně ve svých videích použít.
- Youtuber nedělá vlog pro sebe, ale pro diváky.
Výsledek není náhoda
Jestliže youtuber ví co a pro koho, musí umět připravit si příběh videa, sepsat syžet, scénář, určit celkovou stopáž. Když nebude pracovat sám, musí se domluvit s ostatními – třeba s “herci”, kameramanem a podobně.
Další oblastí, která má na úspěšnost videí vliv, jsou použité vizuální prostředky. Těmi je například:
- vzhled (účes, make-up, oblečení, vady chrupu) protagonisty (dost často se jedná youtubera samotného),
- jeho způsob řeči,
- gesta, tiky, slovní tmely…
Tady je třeba pomoci jiného člověka, který zhlédne a kriticky posoudí zkušební sekvenci. Člověk sám sebe “neslyší a nevidí”, je třeba, aby někdo jiný posoudil, jak youtuber před kamerou vystupuje.
Neobjevovat Ameriku
V současné době není třeba objevovat objevené.
- Začínajícím youtuberům pomohou mnohé publikace, které se problematice tvorby vlogů a youtuberství monotématicky věnují.
- Lze se také přihlásit do kurzů pro tvorbu různých forem a žánrů krátkých videí.
Autory publikací a lektory kurzů jsou ti, kteří mají v oboru zkušenosti a sami jsou nebo byli úspěšnými youtubery.
1 komentář
Znám jak se dělá nápň do bublifuku
Je to lehké