Základním přenosovým prostředkem pro veškeré procesy učení jsou vazby mezi neurony v mozku, z nichž dvě třetiny se vytvoří do konce 6. roku věku dítěte. Právě proto je cílené rozvíjení rozumových schopností dětí v předškolním věku velmi důležité.
K rozumovým schopnostem patří mj. i logické myšlení a matematické schopnosti, které se u dětí dají rozvíjet pomocí různých úloh a úkolů, např. v podobě pracovních listů.
Logické myšlení
Logika přestavuje soubor zákonitostí myšlení a procesu poznání. V užším významu jde ve své podstatě o hledání správné myšlenkové cesty, která vede k pravdivému závěru, k řešení dané situace. Logické myšlení je potom takové, které umí vyvodit závěr z předloženého předpokladu nebo dokázat správnost určitého řešení. V úlohách na rozvoj logického myšlení se nejčastěji setkáváme s následujícími úkoly: co nejvíce nepatří mezi ostatní obrázky, logické dvojice, vztahy mezi geometrickými symboly, hádanky, kvízy a šifry.
Matematické schopnosti
Matematické myšlení se dá chápat jako práce s čísly a se základními početními operacemi. Úzce souvisí s logikou, někdy se proto nazývá také schopností matematicko-logickou. Základním úkolem je vždy hledání klíče řešení.
V oblasti numeriky se využívají různé druhy šifer. Symboly místo čísel, matematické slovní úlohy, za sebou jdoucí čísla, co nejvíce nepatří, sirkové úlohy apod. U sirkových úloh jde o sestavený tvar buď v podobě obrazce, nebo i čísel, kdy je potřeba většinou jen jedním tahem (přesunutím sirky) docílit změny, která opraví chybu nebo nalezne nová řešení.