Nadýmání a plynatost v těhotenství

Nadýmání a plynatost patří k nepříjemným průvodním jevům těhotenství. Není to nic patologického. Je třeba s tím počítat a trochu změnit jídelníček. Pomůže rovněž a pohyb. Pozor – bylinky, které se na nadýmání a plynatost obvykle užívají, jsou v mnoha případech pro těhotnou ženu nevhodné. I proti nadýmání a plynatosti berte jen ty přípravky, které vám doporučí gynekolog.

Jeden za deset doktorů

Nadýmání a plynatost v těhotenství nezpůsobují primárně dietetické chyby – příčina je v těhotenství samém. Tělo ve zvýšené míře produkuje hormon progesteron, kterým zpomaluje pohyblivost střev, a tím pádem také trávení. Stejný důvod má i zácpa v těhotenství.

Zvýšený tlak na vnitřní orgány v těhotenství může způsobit značné problémy, k jakým patří bušení srdce, pálení žáhy, ale také nadýmání a plynatost.

Poporodní větry mohou být způsobeny oslabením svaloviny pánevního dna.

Nadýmání a plynatost mohou být zhoršeny přejídáním nebo požíváním jídel, která vedou k vysoké produkci plynů. Pozor ale také na přemíru jinak doporučované vlákniny. Může dráždit střevní sliznici, působit nadýmání a plynatost.

Plyny nahromaděné v útrobách potřebují ven. Těhotné ženy se někdy stydí za neudržitelné říhnutí nebo za mimoděk vypuštěný „větřík“. Nedá se nic dělat, právě naopak: lékaři, porodní „babičky“ (asistentky) i zkušené matky doporučují jediné – horní i dolní větry vypouštět kdykoliv to je možné. Vždy se snažte pravidelně uvolňovat zažívací trakt, aby se v něm plyny nehromadily. Jak se říká – jeden prdík lepší než deset doktorů.

Pohyb. A opatrně s nadýmavým jídlem

Nadýmání a plynatost může zlepšit změna stravování. V těhotenství jezte s mírou potraviny, o nichž je všeobecně známo, že jsou nadýmavé.

  • Luštěniny a obilniny (hrách, čočka, cizrna, fazole, kroupy, pohanka)
  • Cibuloviny (cibule, šalotka, česnek, pór)
  • Košťáloviny (zelí, kapusta, kedlubny, květák – zejména v syrovém stavu)
  • Nápoje sycené kysličníkem uhličitým

Zmírnit nadýmání a plynatost pomůže pohyb. Nikdo po vás nechce, abyste v těhotenství sportovala. Ale procházka na čerstvém vzduchu by měla patřit k pravidelné „hygieně“ prospívající duši i tělu. Při venkovní procházce také můžete klidně „vypouštět andělíčky“ až do aleluja – svému doprovodu se předem stručně a rázně omluvte – promiň, ale nelze jinak. Jistě to pochopí.

Nadýmání a plynatost nikdy nelečte sama

Zmírnit nadýmání a plynatost pomáhají bylinky. Ale pozor – některé z nich jsou naprosto nevhodné pro těhotné ženy. To samé platí i pro některé farmaceutické přípravky proti nadýmání. Sama si nic neordinujte, ani kdyby vám to radila maminka, tchyně nebo nejlepší kamarádka. O všech úlevných prostředcích se raďte se svým gynekologem, a to se týká i nadýmá a plynatosti. Budou-li vaše potíže nesnesitelné, lékař vám předepíše lék, který bude respektovat váš zdravotní stav.

Víte, že…

zaražené větry dokáže uvolnit teplý obklad na břicho? Nesmí ovšem mít víc než 38 stupňů Celsia, abyste „nepřitápěla“ malému tvorečkovi ve svém lůně. Účinné je rovněž jemné masírování podbřišku.

3 komentáře

  1. Celé těhotenství mě trápilo nadýmání a plynatost…

  2. Mě trápilo nadýmání celou dobu po porodu,je to divné,ale je to tak,…

  3. nadýmání je šílené, nejvíc je to prý dáno hormonáln ími změnani a ani úprava jídelníčku příliš nepomůže..

Zanechte odpověď