Panama

Panamský průplav a panamský klobouk. To jsou dva atributy středoamerické Panamy. Všichni návštěvníci Panamy chtějí průplav vidět, a mnozí si panamský klobouk odvážejí jako suvenýr. Panama nabízí – a turisté chtějí vidět – i další zajímavosti : obdivuhodnou přírodu patnácti národních parků či historické památky z první doby kolonizace amerického kontinentu. Panama je bezpečná a k návštěvníkům vstřícná země.

Panama: Na hranici mezi kontinenty

Panama je malá země leží na šíji spojující jižní a severní Ameriku. Na východě sousedí s Kolumbií. Na západě s Kostarikou. Ze severu je omývána Karibským mořem (součást Atlantského oceánu), jih Panamy tvoří pobřeží Tichého oceánu. Víc než polovina země je zalesněná.

Panama je země hornatá: Západem země prostupuje Cordillera de Talamanca, pohoří vulkanického původu. V něm se nachází i turisticky atraktivní Volcan Barú, nejvyšší hora Panamy. Na východě země se rozkládá Serrania de Tabasará, pohoří táhnoucí se až Panamskému průplavu. Panamskou nížinu prochází panamský plavební kanál.

Co turisty zajímá

Podnebí v Panamě je celoročně horké a vlhké. Přesto se rozlišuje období sucha a dešťů. Liší se tím, že od května do listopadu prší víc a častěji. Ideální doba pro návštěvu Panamy je od prosince do dubna.

Panama má jedno časové pásmo, UTC / GMT -5 hodin. 

Úřední řečí v Panamě je španělština a pak dalších sedm nejrozšířenějších indiánských nářečí. Anglicky jako druhým jazykem hovoří percentuálně nesrovnatelně víc lidí než třeba u nás v Česku, ale nelze na to spolehnout. Kdo jede do Panamy a nezná španělsky, měl s sebou mát alespoň slovníček triviálních pojmů.

Panama, Panamský průplav, návštěvnické centrum u zdymadla Miraflores

Panama, to je především El canal de Panamá

Myšlenku rapidně zkrátit námořní cestu z Atlantického do Tichého oceánu představil v Paříži roku 1897 stavitel průplavu Suezského Ferdinand Lesseps.

Ještě předtím, a to roku 1855, byla dokončena transkontinentální železnicePanama City do Colónu na karibském poběží.

Myšlenku se podařilo realizovat, ale stavba trvala od roku 1880 až 1889 (stavěla Francie), a pak pokračovala v letech 1901 až 1914. V některých letech pracovalo na stavbě kanálů najednou až 24 tisíc dělníků. Historie stavby, která byla velmi komplikovaná už jenom rozdílností úrovně hladin Tichého oceánu a Karibského moře, vstoupila do dějin jako krvavá. Do roku 1889 stál průplav 20 000 lidských životů, od roku 1904 do roku 1914 zemřelo na stavbě  5 609  lidí.

Panama se dočkala vlastnictví kanálu

PrůplavEl canal de Panamá,  a šesti mílové písmo po obou jeho březích bylo výsostným územím USA. V roce 1977 podepsali prezidenti USA a Panamy dohodu, která stanovila 31. prosinec 1999 jako den předání Panamského průplavového pásma státu Panama jako neutrální území pod panamskou správou. USA nadále garantují vnější obranu tohoto pásma a celého průplavu. Od roku 2000 plynou příjmy z provozu kanálu Panamě. A země začala vzkvétat.

Panama, hlavní město Ciudad de Panamá/Panama City.

Ciudad de Panamá: Tygr mezi středoamerickými městy

V současné době prochází Panama obrovským stavebním boomem. V hlavním městě Ciudad de Panamá/Panama City byly vystavěny výškové budovy, které naprosto změnily vzhled města. Pro novou siluetu mrakodrapů se Ciudad de Panamá začalo říkat „Dubaj střední Ameriky“.

  • Jako jediné ve střední Americe má Ciudad de Panamá metro.
  • Velkou stavební obnovou prošla nejstarší část hlavního města zvaná Casco Viejo. Čtvrť byla v roce 1997 zapsána na seznam světového dědictví UNESCO. 
  • Z Panama City vede šestikilometrová cesta vystavěná z vykopané zeminy při stavbě kanálu – Calzada de Amador. Turisté z ní rádi pozorují lodě vplouvající do průplavu.

Panama, karibská pevnost Bateria Santiago

Koloniální památky: Colón a karibské pevnosti

Velká proměna k lepšímu se udála rovněž v Colónu. To je město na karibském pobřeží, které bylo vystavěno v roce 1955 jako terminální stanice transkontinentální železnice. Zároveň to je místo, kde začíná nebo končí Panamský průplav. V přístavním Colónu je druhá největší bezcelní zóna na světě.

  • Návštěvníky Panamy nejvíc zajímá kanál a průjezd lodí zdymadly. Proto byla u zdymadel Miraflores a Gatún zřízena pohodlná a moderní návštěvnická centra, kde je možno průjezdy zdymadly pozorovat.
  • Pro cestu z Panama City do Colónu mohou návštěvníci využít turistických vozů ve vlacích jezdící po železnici. Cesta je sice poměrně drahá, ale s atraktivními výhledy.
  • Relativně “poblíž“ Colónu se nacházejí další zajímavá místa: karibské fortifikace z koloniální doby Portobelo, Bateria Santiago a San Lorenzo. Měly chránit pobřeží před nájezdy pirátů a korzárů.

Volcan Barú nad městem Boquete

Milovníci přírody rádi navštíví jeden z 15 národních parků v zemi. Atraktivní je národní park zřízený kolem vulkánu Barú, nejvyššího vrchu země. Jako základna pro horské treky (nejznámější z nich Kvesalí stezka) slouží v horské městečko Boquete. Ubytování, stravování, obchody a služby, hudební produkce a jazzová festival.

Další turisty vyhledávaná místa

  • Boca Chica, Panama: Malá rybářská vesnice v Chiriquiském zálivu.
  • Coiba národní mořský park: „Galapágy střední Ameriky“
  • Comarca Embera-Wounaan:  Etnická lokalita, tradiční kultura Emberů
  • El Valle: Městečko vystavěné v druhé největší obývané sopečné kaldeře světa.
  • Islas Secas: Ostrovy v zálivu Chiriqui. Možnost sportovního rybolovu světové úrovně.
  • La Amistad International Park: Druhý největší park v Panamě. Zasahuje přes hranici Kostariky.
  • Národní park Isla Bastimentos: První národní park  v Panamě (od roku 1988). Tropický les, panenské pláže, karibské mořské ekosystémy.
  • Panama Viejo: Lokalita, kde stávalo původní  hlavní město Panamy. V roce 1670 je dobyl a vypálil Henry Morgan. Metropole byla později přesunuta do Casco Viejo. Kolem Panama Viejo je zřízen národní park.
  • Parque Nacional Marino Golfo de Chiriquí: V zálivu Chiriqui na straně Pacifiku. Od srpna do října lze pozorovat velryby. Vodní sporty a sportovní rybolov.

Foto: (jez)

1 komentář

  1. Prosím info nemohu nikde sehnat adresy na golfová hřiště v Panama Ciudad

Zanechte odpověď