Piniová semínka

Semínka si dnes nachází stále více konzumentů. Hodí se jako zdravá pochoutka na večer, ale i k ozdobení pečiva nebo salátů. Jednou z možností, kterou můžete vyzkoušet, jsou piniová semínka. Mohou vás nadchnout příjemnou vůní i chutí.

Co obsahují?

Může se o nich hovořit jako o „piniových oříškách“, ale v pravém slova smyslu to oříšky nejsou. Jedná se o drobná semínka vyloupaná ze šišek borovice sibiřské.

Je v nich obsaženo velké procento tuků, které naše tělo zásobí především mono a polynenasycenými mastnými kyselinami (např. kyselina linolová, pinolová, olejová). Dále obsahují bílkoviny, vitamín B1, železo, hořčík, vápník, draslík, zinek i selen. Je tu obsažen vitamín E, který brání před stárnutím membrány sliznic i kůže. Důležitý je také obsah dalších látek s antioxidačním účinkem.

Jak nám prospějí?

Konzumace piniových oříšků přispívá k regulaci hladiny cholesterolu v krvi. Obsažené mastné kyseliny způsobují snížení chuti k jídlu. Mají pozitivní vliv na naši nervovou soustavu. Je možné je doporučit lidem, kteří trpí úzkostnými myšlenkami, depresivními stavy. Prospějí i zdraví srdce a cév. Působí jako prevence vzniku ischemické choroby srdeční. Posilují správnou funkci plic a pohlavních orgánů. Dokážou pomoci v boji s dráždivým suchým kašlem. Je ideální dodat si je v době, kdy máte větší psychickou zátěž.

Jak je využít v kuchyni?

Semínka mají velmi příjemnou chuť. Když je chcete skladovat doma delší dobu, je třeba je mít v uzavíratelné nádobě v lednici. Velmi snadno žluknou.

Používají se při přípravě italského pesta. Můžete si je upražit. Využijete je při pečení, na posypání pečiva i cukroví, do krémů. Můžete s nimi ozdobit polévku nebo kaši, přidat je do salátů nebo pomazánek. Hodí se k přípravě bezlepkových potravin.

Je možné použít i olej lisovaný právě ze semen borovice. Má příjemnou vůni a trochu nasládlou chuť. Využití nalezne ve studené kuchyni. Najdete ho i v kosmetických produktech nebo léčivech.

Zanechte odpověď