Nástup do první třídy je zlomovým bodem nejenom pro děti, ale také pro rodiče. Špatná nálada v rodině nebo přehnané ambice rodičů mohou první dny ve škole značně zkomplikovat. Začátek školního roku obvykle ovlivní prvňáčka na celé zbývající školní období, a proto by měl být co nejlepší.
Dítě by se mělo do školy především těšit. Není dobré zdůrazňovat mu hned od začátku ty méně přitažlivé stránky školní docházky. Věty typu: „Však ti to odpolední běhání po venku skončí, budeš mít spoustu úkolů,“ nebo „Jen počkej, takového zlobivého kluka paní učitelka určitě chtít nebude,“ by doma neměly zaznít ani ve zlosti natož v běžné mluvě.
Je dobré mluvit zpočátku hlavně o kamarádech a předmětech, které má budoucí školák rád. Jestliže rádo pozoruje starší sourozence při hraní Dostihů a sázek, mělo by se těšit na matematiku. Pokud si naopak s oblibou nechává číst pohádky před spaním, bude čeština jistě jeho oblíbeným předmětem.
První třída a očekávání rodičů
I když se to na první pohled nezdá, i malé dítě dovede intuitivně velmi dobře vycítit převládající náladu v rodině. Jestliže se rodiče nástupu dítěte do školy děsí (ať už kvůli svým vlastním negativním zkušenostem nebo kvůli dítěti samému), malý školák to snadno pozná. Omylem odposlechnuté „Doufám, že ta jejich učitelka nebude taková megera jako ta moje,“ může dítěti zadělat na pěknou neurózu.
Do nového kolektivu by dítě nemělo vstupovat s přehnanými ambicemi. Očekávání samých jedniček nebo skvělých sportovních výkonů může v nové situaci snadno narazit. Dobrou přípravou bývá v tomto ohledu školka. Dítě má čas zvyknout si na autoritu učitele a pravidelný kontakt s vrstevníky. Děti přecházející do školy přímo z rodinného prostředí mívají v této oblasti silný handicap.
První třída ve vhodné škole
Škola nejbližší k bydlišti dítěte nemusí vždy ta nejlepší, ale strávit dopravou do vhodného vzdělávací zařízení dohromady více než hodinu a půl také není pro malého prvňáčka to nejlepší. Velkým tlakem na rodiče bývá v tomto ohledu velký výběr kroužků nebo výuky angličtiny už od první třídy, kterými se školy často snaží nalákat i děti ze vzdálenějších míst okresu.
Je pochopitelné, pokud si dítě se zálibou v šachách přeje jít na školu nabízející podobný kroužek. Nicméně dojíždět hodinu a více do školy jen kvůli jedné hodině angličtiny týdně už stojí za zvážení. Stejné nebo lepší dovednosti mohou děti získat i v kroužcích, které nejsou vázány přímo na školu. Při zvažování školy je vždy nutné vzít v úvahu i povahu dítěte. Ranní ptáče bude dojíždění snášet lépe než dítě, které si rádo přispí. Vrozené biorytmy lze totiž změnit jen těžko.
Když nastanou problémy
Náznaky, že něco není v pořádku, se často objevují náhle a bez předchozího varování. První třída může dětem způsobit silné noční můry a to doslova. Objevují se i jiné psychosomatické příznaky jako jsou bolesti hlavy a břicha, průjem, zvracení nebo stále se opakující teploty. Obvykle stačí si s dítětem v klidu promluvit a to bez negativizujících zvolání typu: „Už zase kvůli tobě nemůžu do práce!“ Pokud se dítě není schopné se svým problémem svěřit a jen stále dokola opakuje, že všechno je v pořádku, je namístě odborná psychologická pomoc.