Školní zralost představuje fyzickou a duševní připravenost dítěte pro vstup do školy a umožňuje dítěti úspěšně si osvojovat školní dovednosti a znalosti.
Hlavními znaky školní zralosti jsou:
– fyzická zralost
– percepční a kognitivní zralost
– sociální, emocionální a motivační zralost
Fyzická zralost
Věk
Dítě dozrává pro školní docházku přibližně v 6 letech a 4 měsících. Ve většině případů platí, že u dívek narozených později než v srpnu a u chlapců později než v březnu je lepší zvolit odklad školní docházky.
Výška a váha
Ve věku 6 let by děvčata měla dosahovat průměrné výšky 105-115cm, chlapci 110-118cm. U děvčat se váha pohybuje mezi 19-23kg a u chlapců je to 17-22kg. Nelze ovšem zapomínat na individuální odchylky způsobené geneticky, kdy jsou např. rodiče nadprůměrně vysocí nebo naopak malého vzrůstu.
Dalším ukazatelem fyzické zralosti je výměna chrupu, která začíná u horních předních zubů.
Dochází k první proměně tělesné stavby. Dítě v tomto věku vypadá „vytáhlé“, protože dlouhé kosti paží i nohou jsou ve fázi růstu. Ověření, zda dítě dospělo do fáze, kdy je růstově způsobilé pro nástup do školy, nabízí tzv. „Filipínská míra“ – zda si dítě dosáhne pravou rukou přes temeno hlavy na levé ucho.
Percepční a kognitivní zralost
Zrakové vnímání
Dítě by mělo být schopné od sebe rozlišit různé tvary (čtverec, trojúhelník, kruh) a základní tvary i pojmenovat. Mělo by znát alespoň některá písmena a číslice. Mělo by dokázat vyhledávat stejné předměty, rozlišovat různé, hledat rozdíly na obrázcích, skládat a rozkládat obrázky rozstříhané na části, skládat a rozkládat stavebnici, puzzle a mozaiky.
Sluchové vnímání
Dítě by mělo poznat první písmeno ve slově, mělo by se procvičovat v rozkladu slov na hlásky a naopak v syntéze slov z hlásek. Je vhodné procvičovat rozlišování zvuků (při zavázaných očích poznávat jednotlivé zvuky), napodobovat rytmus vytleskáváním (říkadla, básničky), hledat např. budík podle zvuku apod.
Prostorová orientace
K procvičování prostorové orientace jsou vhodná obrázková bludiště, vyhledávání a určení místa věcí v místnosti, na obrázku, popis cesty např. do obchodu s pojmy vpravo/vlevo.
Rozumové schopnosti
Chápání světa by u dítěte nastupujícího do školy mělo být více realistické, fantazijní pohled by měl postupně ustupovat.
Dítě by mělo chápat různé časové pojmy (včera, dnes, zítra) a mělo by být schopné řadit události chronologicky podle děje. Mělo by znát roční období.
Dítě by mělo znát barvy (i doplňkové – oranžovou, hnědou, růžovou, fialovou…).
Mělo by mít určité početní dovednosti (počítat do 10, ukázat správný počet na prstech, vybrat z hromádky předmětů správný počet) a mělo by znát vztah „symbol-jméno-počet“ (alespoň u některých číslic).
Řeč
Dítě by mělo ideálně vyslovit všechny hlásky do nástupu do školy. Toleruje se nesprávná výslovnost R, Ř. Mělo by mít bohatou slovní zásobu ( 10 000-14 000 slov), mělo by zvládat i gramatické projevy řeči (skloňovat, časovat, správný slovosled). Mělo by být schopné v krátkosti plynule vyprávět o rodině, zájmech, trávení volného času apod.
Grafomotorika
Důležitý je správný a fixovaný úchop tužky.
Dítě by mělo být schopné napodobit geometrické tvary, správně nakreslit postavu – kresba by měla být bohatá na detaily, propracovaná.
Sociální, emocionální a motivační zralost
Sociální zralost
Dítě se stává méně závislé na rodičích, vytváří si svůj okruh přátel, díky čemuž dokáže velkou část dne strávit ve skupině vrstevníků a přijmout jako autoritu učitele.
Dítě musí být schopné podřídit se formě práce ve skupině, spolupracovat s vrstevníky, nemůže se neustále dožadovat pozornosti dospělého. Děti, které navštěvovaly mateřskou školu, to většinou umí.
Dítě by mělo vykat dospělým, umět pozdravit, poprosit, poděkovat. Mělo by se umět obléknout bez cizí pomoci, obout si boty a zavázat tkaničky. Důležité je, aby mělo osvojené základní hygienické návyky (dojít si na WC, umýt si ruce, vyčistit si zuby, vykoupat se). Také by mělo zvládnout najíst se ve školní jídelně a postarat se o své věci.
Emocionální zralost
Emocionální zralost představuje větší emoční stabilitu než v předchozí době, kdy dítě často střídalo nálady.
Dítě by mělo být schopné potlačit svou afektivitu. Mělo by umět regulovat svá přání, potřeby a chování.
Ve škole by si dítě nemělo stýskat po rodičích, myslet na domov, mělo by se do školy těšit.
Pracovní a motivační zralost
U dítěte přetrvává zájem o hru, ale současně by se mělo zajímat i o činnosti, které se podobají školním úkolům (úkoly z dětských časopisů).
Dítě by mělo být schopné pracovat na nějakém úkolu delší dobu, mělo by se umět po určitou dobu soustředit a mělo by být schopné dokončit úkol, který si samo dalo (obrázek, hrad z písku…).
Pokud se dítě o nic nezajímá, je spíše nezralé. Od školy ho ale také mohli nevhodnými poznámkami odradit rodiče, prarodiče nebo starší sourozenci.
Jaké jsou projevy nezralosti dítěte?
– neklidné nebo naopak utlumené dítě
– nesoustředěnost
– těkání mezi činnostmi
– varovným signálem mohou také být: neobratnost, nesamostatnost, zakřiknutost, přecitlivělost, bázlivost, plačtivost, neschopnost podřídit se autoritě, vzdorovitost