Vitamín E: Účinky a v jakých v potravinách se nachází

Vitamín E chrání lidské tkáně, včetně tkání reprodukčních. Kladně se projevuje v péči o pleť, snižuje útrapy spojené se životem ve špatném ovzduší. Zdroje vitamínu E jsou především rostlinné oleje, mléko, zelená zelenina, mák, ořechy, luštěniny a obilní klíčky .

Význam vitamínu E

Vitamín E patří mezi vitaminy rozpustné v tucích. Je uváděn mezi tak zvanými antioxidanty. V těle působí jako ochrana před volnými radikály. Jestliže má lidský organismus nedostatek vitamínu E, mohou se projevit potíže se vstřebáváním a distribucí tuků.

Význam vitamínů v lidském organismu

Vitamíny jsou přírodní látky nutné pro udržení normálních metabolických pochodů v organismu. Vyskytují se v potravě nebo jsou vytvářeny mikroorganismy sídlícími v trávicím ústrojí. Jsou nezbytné pro správný průběh látkové přeměny a pro funkce některých orgánů. Jejich nedostatek se projevuje jako avitaminóza, která se dá poměrně dobře léčit podáním příslušných vitaminů nebo tak zvaných provitaminů, které si tělo dovede přeměnit v potřebný vitamin.

Vitamíny dělíme nejčastěji podle fyzikálních vlastností, tedy podle jejich rozpustnosti, na vitaminy

  1. rozpustné v tucích (A, D, E, K)
  2. a rozpustné ve vodě.

Do první skupiny patří sloučeniny, které se vyskytují v přírodě v orgánech bohatých na lipidy, například v semenech, plodech, u živočichů v tukové tkáni. Mezi vitaminy rozpustné ve vodě patří především dobře známá skupina komplexu vitaminů B, C, P a řada látek dalších.

Zdraví prospěšný vitamin E je rozpustný v tucích. Proto je doporučuváno tyto potraviny nejdříve podusit na troše oleje a až poté vařit.

Přírodní zdroje vitamínu E

  • Rostlinný olej (sójový, olivový a slunečnicový), ořechy, maso, zelená listová zelenina, obiloviny, pšeničné klíčky, vaječný žloutek.
  • Kaviár, ať černý nebo červený, má už dlouhá staletí pověst výjimečnosti. Snad je to tím, že vajíčka jsou zdrojem života. V dávné minulosti patřil proto kaviár mezi vyhledávaná afrodisiaka. Oprávněně. Je to zárodečná tkáň, která obsahuje množství vitaminu E, který podporuje potenci, omlazuje a vůbec působí příznivě na celý organismus. Denní dávka by měla být asi vrchovatá polévková lžíce.
  • Kromě hlavní zeleniny se vitamin E vyskytuje také v semenech šípků.
  • Mikrořasa spirulina je přírodní doplněk zdravé výživy bohatý vitamin E.
  • Čokoláda je jedním z nejvydatnějších zdrojů hořčíku, nezbytného pro pevné kosti a zdravé zuby. Tento prvek obsahuje především černá čokoláda, ve které nechybí ani železo a vitamin E.

Přehled vitamínů a jejich potřeba

Vitamin Následky nedostatku Zdroje Denní potřeba v mg

  • A Šeroslepost. Mléko, vejce, mrkev. Keratinizace sliznice listová zelenina, rybí tuk. 1,5-2
  • E Sterilita. Rostlinné oleje, mléko. Svalová dystrofie vejce, maso. 10-20
  • K Krvácivost. Čerstvá zelenina. 0,001
  • D Rachitis, osteomalacie. Rybí tuk, syntéza. 0,01
  • B1 Beri-beri. Maso, kvasnice, luštěniny, nervové poruchy. Obilniny. 1,5-2
  • B2 Kožní a nervové poruchy. Maso, mléko. 1,5-2
  • B5 Zvýšená dráždivost, křeče. Játra, kvasnice, obilniny. 1,5-2
  • B12 Perniciosní anémie. Játra, maso, vejce, mléko. 0,005
  • C Kurdějě. Citrusy, ovoce, šípky, paprika, zelí, brambory. Více než 75

Zanechte odpověď