Zákys

Když se koukneme na nabídku mléčných výrobků, možná tak trochu ztrácíme přehled, co je jak vyrobeno, a po čem vlastně sáhnout, abychom podpořili své zdraví. Tomu prospějí zejména kysané mléčné výrobky, jejichž zástupcem je i zákys.

Dopřejte si nejen vápník

Vzniká kysáním mléka a smetanové kultury. Je vynikajícím zdrojem vápníku, bílkovin, vitamínů C, E a probiotických kultur. Konzumace zákysu je ideální pro těhotné a kojící ženy. Tělu matky i dítěte prospěje dostatek vápníku, železa i hořčíku. Zákys si mohou dát i lidé s citlivostí na laktózu. Je mnohem stravitelnější než klasické mléko.

Podpora trávení a imunity

Na naše zdraví má zákys mnoho příznivých účinků. Prospívají nám především obsažené bifidokultury, tedy celé skupiny nám prospěšných bakterií.  V momentě, kdy se zlepší stav naší mikroflóry v trávicí soustavě, poznáme to v mnoha ohledech. Máme celkově vyšší obranyschopnost, odstraní se potíže s trávením, zmírní se nadýmání.

Již ale není tak známo, že konzumace kysaných mléčných výrobků zlepšuje také naši náladu. To se děje díky obsažené aminokyselině tryptofan, kterou si naše tělo vyrobit neumí. Při jejím příjmu se v těle uvolní hormony, které podpoří kvalitní spánek, sníží dopad stresu na těle, podpoří psychickou stabilitu a zmírní úzkostné myšlenky.

Sáhněte i po prebiotikách

Při konzumaci zákysu našemu tělu prospějí jeho probiotické účinky. Je ale vhodné, když k zakysaným mléčným výrobkům dodáte i prebiotika. Ty pomůžou s dobrým osídlením střeva bakteriemi, poslouží jako jejich výživa. Ke kysaným mléčným výrobkům tedy jezte dostatek ovoce a zeleniny. Dnes je možné zakoupit více druhů zákysu s celou paletou příchutí. Vystačíte však i s tím, že si koupíte zákys bílý a doma ho dochutíte přidáním ovoce.

Zanechte odpověď